Disclaimer : nepovažujem sa za experta na predaj cez Amazon. Toto je CASE STUDY, v ktorej budem opisovať presné kroky, ktoré podniknem, aby som dostal na Amazon svoj prvý produkt, a následne ho predal so ziskom.
V minulej časti som ukázal presný postup, ako hľadať produkt. Dnes sa budem venovať výberu dodávateľa a tomu, čo nasledovalo potom.
Kde som s mojím prvým produktom ?
Blíži sa koniec leta, ja pracujem tak na polovičný úväzok a napadlo ma napísať ďalší článok o tom, ako sa mi darí na Amazone. Vlastne ma k tomu „dohnali“ aj čitatelia tohto blogu, ktorí sa sťažovali, že nič nepíšem 🙂 Áno, flákam to, viem to 🙂
Aby som vysvetlil, kde momentálne s naším produktom sme (robím to s bratom):
Do kancelárie nám KONEČNE prišli naše produkty s naším vlastným brandom (tzv. white label).
Produkt sme dosť ladili, aby bol kvalitný a odlíšili sme sa od konkurencie. Máme aj peknú krabičku na mieru s naším logom.
Tento týždeň to konečne budeme posielať do Amazonu 🙂
Kde sme hľadali výrobcu pre produkt, ktorý budeme predávať na Amazone ?
Je viacero spôsobov, ako nájsť vhodného výrobcu produktu. Bude to asi záležať od typu produktu a tiež od vášho rozpočtu.
Náš produkt je jednoduchý a nenáročný na výrobu. Od začiatku sme vedeli, že dodávateľ bude z Číny, pretože náklady na produkt budú nižšie (v porovnaní napríklad s európskymi výrobcami).
Preto sme využili iba 2 hlavné webstránky pre nájdenie výrobcu : Alibaba.com a GlobalSources.com.
1. Alibaba.com
Alibaba je hlavným sprostredkovateľom výrobcov pre vlastný produkt a ide o najväčšiu B2B platformu na svete vôbec. Nájdete tam výrobcu úplne všetkého (verte mi, všetkého!).
2. GlobalSources.com
O GlobalSources som sa dozvedel z jedného podcastu. Predtým som ich nepoznal. Našli sme tam trochu iných výrobcov, ale určite Alibabu odporúčam viac.
Kde všade sa dajú nájsť výrobcovia produktu ?
- Google – proste googlujete a hľadáte, najlepšie spojenia ako „produkt + white label“ alebo „produkt + manufacturer“
- Aliexpress – toto je zaujímavá možnosť pre tých, čo nemajú začiatočný kapitál. Dá sa odtiaľ objednať napríklad 10 kusov, a následne predať na Amazone so ziskom. Hovorí sa tomu „Online Arbitrage“ a nebude to úplne to, čomu sa chceme venovať my.
NÁVOD pre objednanie prvej várky produktov – ako sme postupovali?
1. Založili sme si účet na Alibabe
Tu asi nemám čo vysvetľovať. Účet si môzete založiť na firmu alebo na súkromnú osobu. My sme to založili na sro-čku. Tiež sme si tam vložili fotku, kvôli dôveryhodnosti.
Založiť účet na Alibabe môžete tu.
2. Dali sme vyhľadávať produkt a odfiltrovali dodávateľov
Názov produktu sme vložili do hľadania a vybehlo nám viac ako 10 000 dodávateľov.
Tu sme si jednoducho odfiltrovali tých, ktorí sa neprestanú ozývať, keď im pošleme peniaze 😀
Zvolili sme, že máme záujem iba o výrobcov, ktorí :
- poskytujú Trade Assurance – toto je poistka pre platby, pričom je tam garancia až do výšky stoviek tisíc dolárov
- majú status Gold Supplier – ide o platené členstvo pre výrobcov. Tiež to znamená, že niekto z Alibaby prišiel a videl, že ide o reálny biznis/prevádzku.
- sú na trhu aspoň 2 roky – istota je istota
3. Oslovili sme asi 25 výrobcov
Oslovili sme niekoľkých výrobcov, ktorí vyhovovali naším požiadavkám. Všetko sme si zapisovali do tabuľky, čo radím aj vám. Neskôr v tom začne byť veľký neporiadok, neviete kto vám písal, nepísal atď.
Výrobcom sme posielali takmer vždy rovnaký e-mail, ktorý znel asi takto :
Hello,
my name is Peter and I am running a company selling dietary supplements over Europe.
Currently, we are looking for new markets to go into.
I would like to ask you few questions about your product :
- can you send me a sample to Prague, Czech Republic?
- what is a MOQ for the first order?
- what will be the price of this sample sent by DHL, including the transport ?
- can we put our own brand label on the product (white label)?
- can we have our own packaging for the product?
Thanks a lot!
Peter
Chceli sme hlavne vedieť, či nám vyrobia náš produkt pod našou značkou, koľko bude minimálny odber a koľko nás bude stať prvá vzorka (tzv. sample). Pre prehľadnosť je najlepšie, keď tieto otázky očíslujete.
TIP : Aj keď mala firma MOQ (Minimal Order Quantity – Minimálny počet objednaných kusov) 2 000 , tak sme ich nakoniec presvedčili na 500. S Číňanmi treba stále vyjednávať. Veľa krát vyjednáte oveľa lepšie podmienky, než na začiatku.
4. Objednali sme 11 vzoriek
Nie všetci oslovení výrobcovia nám odpísali, takže sme skončili pri 11 vzorkách. Jedna vzorka nás vyšla priemerne na 50 dolárov a platba bola väčšinou cez PayPal.
Vzorky nám došli do pár dní, pri transporte neboli žiadne problémy.
5. Vyberali sme a vyberali a vyberali
…až sme vybrali 2 vzorky, ktoré sa nám páčili najviac. Tu začalo vyjednávanie s dodávateľmi, s ktorými sme si vymieňali nielen e-maily, ale aj niekoľko Skype telefonátov.
Snažili sme sa :
- dostať prvú objednávku na max. 500 kusov, čo nebol väčšinou problém
- zistiť, koľko to všetko vôbec bude trvať, od objednania až po dodanie
- zistiť aké sú možnosti personalizácie produktu (napríklad sme vyberali farbu jednej časti výrobku)
- zistiť možnosti prepravy (nás vyšla až na 800 dolárov!)
- zistiť možnosti pre krabičku (máme krabičku na mieru, veľmi pekná :))
- zistiť aké produkty ešte vyrábajú (ak budeme v budúcnosti rozširovať sortiment)
Nakoniec sme sa rozhodli pre jedného dodávateľa.
6. Nechali sme si zaslať prvú vzorku s naším brandom
Keď sme dohodli podmienky, tak sme si nechali vyrobiť výrobok s naším vlastným brandom vrátane krabičky. Tú sme si vrátane loga nechali navrhnúť grafikom. Za návrh sme zaplatili okolo 300 euro.
Táto vzorka nás stala 200 dolárov. Neviem či to je bežné, ale my sme sa s nimi tak dohodli. Tých 200 dolárov nám potom odrátali z prvej objednávky.
7. Spravili sme záväznú objednávku
Prvá objednávka na 500 kusov našich vlastných produktov nás vyšla na 2 000 USD. 4 doláre za kus vrátane krabičky a dopravy nie je zlá cena, ale nie je ešte tu zarátané clo.
Čo je zaujímavé, tak krabička bola celkom drahá záležitosť. Nás vyšla 1,2 dolára každá, ale je kvalitná a super nás to odlíši od konkurencie. Tiež trochu zvýši hodnotu toho produktu, pretože to je možné dať aj ako darček.
Objednávku sme zaplatili na 2 x. Najskôr 30% zálohu, následne 70%, keď nám výrobca poslal fotky prvej várky.
Platbu sme spravili cez bankový účet, ale všade sa odporúča vybrať si niečo bezpečnejšie. Náš výrobca má ale Supplier’s Trade Assurance Limit nastavený na 126 000 dolárov, takže tam sa nemusíme ničoho báť.
Tiež sme si ho overili na Google, napríklad na stránke stop-scams.net.
8. Čakali
Akonáhle zaplatíte zálohu za prvú objednávku,treba už len čakať. Trvalo skoro 2 mesiace, kým sa k nám zásielka dostala. Treba s tým počítať.
ZÁVER
Teraz nás čaká to najťažšie – samotný predaj. Uvidíme ako sa nám bude dariť, samozrejme sa o tom podelím na blogu 🙂
Pekný zvyšok prázdnin prajem všetkým a ak tu sú predajcovia na Amazone, pokojne do komentárov napíšte, kde sme spravili chyby a čo by sa dalo ešte vyladiť.
Toto je moja cesta za prvým predajom vlastného produktu na Amazone. Podarí sa mi to?
- 0. časť : O čom bude táto CASE STUDY?
- 1. časť : Ako som sa na Amazon pripravoval?
- 2. časť : Kritéria pre náš produkt
- 3. časť : Nájdenie produktu (POSTUP)
- 4. časť : Hľadáme dodávateľa a objednávame vzorky
- 5. časť : Založenie účtu a odoslanie prvej várky (začíname PREDÁVAŤ)
Co to Petko ides predavat???
To zatiaľ prezrádzať nebudem 🙂
To ani ja neviem a to som ich mama a robím im účtovníctvo 😀 😀 😀
a netreba mat na predaj v eu nejake certifikaty kvality(ci neobsahuje jedy, ci bakterie…) cohokolvek do ide do ust?
To neviem, my nepredávame nič, čo by išlo do úst.
Certifikát CE
Vyber si take produkty, ktore nemusia mat certifikat.
Vyzera to zaujimavo, drzim palce!
Diky moc Erik!
pekný článok,,,,,,,,,,,,,
Ďakujem.
Fajn clanok, ludom ktory chcu s amazonom zacat sa urcite zide, drzim ti palce pri predaji, to uz je kapanek ina kapitola a na amazone sa deju fakt rozne veci.. aj dobre ako aj tie menej dobre. Ak ti mozem odporucit, tak velmi dolezita je rychlost akou nakopnes predaje a potom neustala propagacia produktu a vylepsovanie listingu.
Momentalne uz dopredavam poslednu varku mojich produktov (som v segmente sport/outdoors), urobil som X vylepseni, ziskal aj kopu recenzii, no este to nie je tam kde by som chcel. Avsak nevzdavam to a idem dalej.
Mimochodom chystam predaj produktov aj na SVK ( vdaka skusenostiam, ktore som nazbieral za 8 mesiacov komunikacie s cinanmi ako aj dalsie kroky okolo tvorby private labelu)
Ďakujem Maroš! Budovanie vlastného e-shopu, prípadne brandu, určite dáva zmysel. Ja by som ten Amazon až tak nepreceňoval, predsa len žiadny business nemôže byť závislý na nejakom „e-shope“, ktorý môže kedykoľvek zmeniť pravidlá. A Amazon ich mení celkom často… S tým vylepšovaním máš pravdu, my sa budeme učiť za pochodu asi ako si sa učil ty 🙂
Ahoj peto ako je to z clením väčšieho množstva kusov … je treba to eori číslo ? a aké sú vybavovačky na colnom ked dojde žiadaný náklad ?
Ahoj, ano, EORI číslo je potrebné. Vybavíš ho na celnom úrade a zadarmo. Potom to riešíš s tým prepravcom, ak to ide cez poštu tak s poštou, ak cez kuriéria tak s ním. Budeš musieť doložiť cenu tovaru, takže najlepšie faktúru alebo výpis z účtu. Clo sa tiež platí, nám bolo vymerané do 3%. Zatiaľ nechápeme prečo tak málo 😀
Dakujem je to zrejme podla platnej nomenklatúry , ono vždy je väčšia položka daň 20% + clo nejaké % podla…
Ja vždy ked objednávam rovno násobím cena tovar + cena poštovné krát 1.3 (clo-dan)
Skvele… si ma nakopol! Ked budem mat trosku viac, casu, tak sa do toho Amazonu tiez zahryznem..
No neviem sa uz dockat, kedy sa dozviem, co to predavas. 🙂
Nech sa dari!
Super, tak to som rád 🙂 Neviem, či produkt prezradím, uvidím.
Ahoj. chcem sa spýtať či si mal svojho vlastného dizajnéra alebo ti výrobca ponúkol svojho vlastného? Ďakujem 🙂
Dakujem Ti za podelenie sa so skusenostami. Velmi si mi pomohol.