V minulých troch článkoch sme si povedali niečo o on-site SEO, (to, ktoré robíte webe). Teraz si ukážeme druhý typ SEO a tým je off-site.
Ide o SEO techniky, ktoré sa odohrávajú MIMO váš web a voláme ich linkbuilding (získavanie spätných odkazov).
Čo je to linkbuilding?
Linkbuilding je proces získavania spätných odkazov z iných webstránok na tú vašu.
Odkaz (hyperlink) slúži pre lepšiu navigáciu medzi internetovými stránkami na internete. Roboty vyhľadávačov tieto odkazy zaznamenávajú a pomocou nich zisťujú, ktorá webstránka poskytuje najlepšie informácie pre návštevníkov.
Webstránky, na ktoré vedú najkvalitnejšie odkazy z príbuzných webov sa potom zobrazujú vysoko vo vyhľadávačoch.
Proste si predstavte sieť v ktorej sú tisícky webov a tieto weby odkazujú jeden na druhého. Google sa snaží z tejto siete vybrať tie, na ktoré sa odkazuje z najsilnejších webov a ktoré majú najlepší obsah.
Poďme už ale na niečo praktické.
3 klamstvá o linkbuildingu (ktoré som počul):
1. klamstvo: linkbuilding vás dostane do problémov
Do problémov vás dostane iba zlý linkbuilding. Ak budete odkazy získavať postupne, pravidelne a s rozumom, tak nie je možné, aby vám tieto odkazy uškodili.
Pokiaľ si nakúpite 60 000 spätných odkazov za 20 euro, tak áno, vtedy sa môžete iba modliť, aby ste neboli penalizovaní.
2. klamstvo : čím viac odkazov, tak tým lepšie
Možno to kedysi tak platilo, dávno tomu už nie je tak. Zabudnite na počet odkazov, zamerajte sa na kvalitu.
Jeden odkaz z Wikipedie je 1 000 x lepší ako 1 000 odkazov z rôznych sračkowebov.
Ak by ste mali získavať 1 silný odkaz mesačne, tak to je lepšie ako získať stovky slabých.
3. klamstvo : ja linkbuilding nepotrebujem
Tak s týmto vyjadrením sa stretávam dosť často. Veľa ľudí ma presviedča, že ak vytvoríte dobrý obsah, tak Google si Vás nájde. Poviem úprimne, že aj ja som si to myslel…
…kým som to nezačal testovať.
Prevádzkujem magazíny, ktoré majú kvalitný obsah ako napríklad www.slimming.cz a spätné odkazy som neriešil. Dúfal som, že kvalintým obsahom privediem na web ľudí. Mýlil som sa.
Na web nechodil takmer nikto a ani teraz tam moc ľudí nie je, aj keď má web kvalitné texty a je pravidelne aktualizovaný.
Uvedomte si, že na svete sa publikuje každý deň viac ako 2 000 000 blogových príspevkov! Myslíte si, že ten váš je niečím výnimočný? Pravdepodobne nie je a musíte poriadne makať na tom, aby ste Google presvedčili o opaku!
Bez linkbuildingu pravdepodobne v SEO neuspejete. Ak neveríte mne, prečítajte si čo o tom hovorí jeden z najväčších SEO expertov na svete Brian Dean v jeho novom e-booku : http://backlinko.com/increase-website-traffic/
Linkbuilding je dôležitý a náročný. Ak sa s tým nezmierite, organickú návštevnosť nikdy nebudete mať takú akú by ste mohli.
Tak čo v linkbuildingu skutočne funguje?
Dobrá otázka. Odpoveď ale nie je až taká jednoznačná. Je toho skutočne veľa, čo funguje, ale mne fungujú tieto veci :
1. Dobrý obsah, na ktorý sa dá odkazovať
Nie je nič horšie ako všetky spätné odkazy posielať na hlavnú stránku. Ešte horšie je odkazovať na podstránky, ktoré stoja za h***o.
Keď na váš web odkazujete, povedzte si : „Je to skutočne obsah, ktorý si zaslúži byť na 1. mieste vo vyhľadávačoch?“
Ak nie je, linkbuilding vám nepomôže. Musíte tvoriť silný obsah a následne na neho odkazovať.
Vedeli ste, že..
…dognet má už viac ako 60 kampaní? Neuveriteľné. Príde mi to ako včera, čo som sa dozvedel o novej affiliate sieti a dnes majú desiatky kampaní, ktoré môžete propagovať.
Zaregistrujte sa do dognetu cez tento odkaz a stanem sa vaším mentorom. Navždy.
Články, ktoré som na Výživovo vytvoril a nebojím sa na ne odkazovať v akomkoľvek fóre, na blogu, v diskusii, v článkoch:
- Čo ma drží vo forme už viac ako 1 a pol roka?
- Obezita u detí
- 11 dôvodov, prečo piť vodu s citrónom
- Bretariánstvo – vzduch, prána a smrť
- 20 potravín bohatých na bielkoviny
- 19 štúdiami potvrdených rád ako schudnúť a žiť zdravšie
Rozumieme sa?
Najprv spravte silný obsah, na ktorý sa nebudete hanbiť odkazovať a až potom získavajte odkazy!
2. Spätné odkazy z relevantných webov
Relevancia je jeden z najsilnejších faktorov podľa ktorých Google posudzuje daný obsah. Ak získam odkaz na Výživovo z webu, ktorý sa bude venovať napríklad téme zdravej výžive, tak bude cennejší ako odkaz z webu pre remeselníkov.
Vždy získavajte odkazy z webov, ktoré sú čo najbližšie vašej cieľovej skupine. Ak nie celé weby, tak aspoň dané podstránky.
3. Spätné odkazy, ktoré sú obklopené textom
Najlepšie odkazy sú tie, ktoré obklopuje relevantný text. Preto sú odkazy napríklad z pätičky úplne zbytočné – nie je okolo nich žiadny príbuzný text. Ja mám rád odkazy z PR článkov, pretože odkaz je obklopený textom.
Aké ďalšie odkazy získavam vám ukážem v druhej časti o linkbuildingu 🙂
4. Spätné odkazy, ktoré nikto iný nemá
Na čo sú vám odkazy, ktoré má každý? Myslíte si, že vám nejako pomôžu?
V linkbuildingu platí jedno pravidlo : Čím je ťahšie odkaz získať, tým je cennejší!
Skúste získať odkazy, ktoré nemá nikto z vašej konkurencie. Ja na to využívam drahé PR články, ktoré si len tak hociktorý affilák proste nezaplatí. Nemám problém dať za odkaz aj 300 euro, pretože viem, že budem jediný s týmto odkazom a predbehnem tak konkurenciu.
5. Spätné odkazy s rôznymi textami odkazu (tzv. anchor text)
Anchor text je text toho odkazu.
Napríklad keď v tomto blogu odkazujem na web Výživovo.sk, tak anchor text je „Výživovo.sk“.
Snažte sa nepoužívať rovnaké anchor texty naprieč webmi.
Viem, že sa snažíte umiestniť na dané kľúčové slová ale to sa dá spraviť aj rozumne a tak, aby to nebolo neprirodzené.
Príklad : predstavte si, že chcete byť na prvom mieste na Google na kľúčové slovo „bytové doplnky“. Máte na webe katalóg s doplnkami a chcete, aby každý, kto hladal bytové doplnky ku vám prišiel.
Ak by som získaval spätné odkazy, tak by som ich získal takto :
- 50% odkazov by nemalo žiadny anchor text a boli by to iba holé odkazy, napríklad www.vasweb.sk/bytovedoplnky. Takýto odkaz pôsobí najprirodzenejšie.
- 30% odkazov by mali anchor text s rôznymi obmenami kľúčového slova ako napríklad „bytové doplnky do domácnosti nájdete tu“, „katalóg bytových doplnkov budete mať tu“, „pozrite si tieto úžasné bytové doplnky“
- 10% odkazov by mali anchor text „bytové doplnky“ – priamo naše kľúčové slovo
- 10% odkazov by mali anchor text, ktoré by kľúčové slovo ani neobsahovalo. Napríklad „katalóg nájdete tu“, „pozrite sa na tento web“ alebo „viac tu“.
Proste to robte tak, aby to vyzeralo čo najviac prirodzene! Samozrejme nemusíte presne dodržiavať tieto pomery, to bol skôr iba príklad…
Záver
Verím, že sa vám tento úvod do linkbuildingu páčil.
Nabudúci týždeň mám pripravenú fakt pecku a ukážem vám úplne presne aké odkazy som na web získal. Podelím sa s každým jedným odkazom, podobný článok som na internete snáď ani nenašiel!
Máte sa na čo tešiť!
A čo vy, využívate linkbuilding alebo nie? Pochváľte sa do komentárov!
Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.
- 23. časť - Facebook retargeting : kompletný návod
- 22. časť - Landing page : analýza použiteľnosti
- 21. časť - Landing page : čo by na nej nemalo chýbať?
- 20. časť - Google AdWords : nastavenie a stratégia
- 19. časť - Zvyšujeme zisk pomocou nových affiliate kampaní
- 18. časť - CASE STUDY: stratégia pre získanie 500 e-mailov za 30 dní
- 17. časť - ROZHOVOR: analýza e-mailovej stratégie špecialistom
- 16. časť - E-mailový marketing : stratégia a automatizácia
- 15. časť - Začíname s e-mailovým marketingom
- 14. časť - Linkbuilding II : konkrétne spätné odkazy, ktoré som získal
- 13. časť - Linkbuilding : začíname získavať spätné odkazy
- 12. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke III
- 11. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke II
- 10. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke I
- 9. časť - Ako sa darí projektu 2 mesiace po spustení?
- 8. časť - Meranie konverzií a vyhodnocovanie kampaní
- 7. časť - Checklist - na čo nezabudnúť pred spustením webu?
- 6. časť - WordPress šablóna alebo grafika na mieru?
- 5. časť - 7 dôležitých prvkov pre Váš web
- 4. časť - 10 základných WordPress pluginov
- 3. časť - Doména, hosting a WordPress
- 2. časť - Analýza kľúčových slov
- 1. časť - Hľadáme affiliate kampaň
Dobrej článek, těším se spíše na tu druhou část. PS: Jen škoda, že Dognet nedokáže přefakturovávat do ČR, i přes české kampaně je pro 95% českých affiláků tudíž nepoužitelný.
Ďakujem, tak pre Teba sú toto základy, ktoré si už čítal Xkrát 🙂 S tým dognetom máš samozrejme pravdu. So Števom som to riešil a verím, že sa to už čoskoro zmení 🙂
Super, dobrá zpráva do budoucna.
Zdravím 😉
V Dognete je už možné vyplatiť českých publisherov aj bez IČO (nepodnikatelia) a pokiaľ majú IČO a nie sú platcovia DPH, je možné fakturovať na českú spoločnosť, ktorú majú presne na tento účel 😉
Ahoj Peter, opäť super článok.
Chcel by som sa ťa spýtať, či by si mi nevedel odporučiť nejakú kvalitnú knihu na SEO. Čítal si nejakú, či zháňaš info len z blogov a stránok?.
Juraj
Čítal som ich niekoľko 🙂
Každopádne tam je problém, že knihy ktoré boli pred pár rokmi aktuálne už nie sú.
Čítal som The Art of SEO, ale je to dosť dlhá a náročná kniha. Potom som čítal Search Engine Marketing, Inc. ale tiež bude asi dosť zastaralá.
Asi by som Ti odporúčil knihy od Kubíčka – http://www.zpetnyodkaz.cz/ alebo http://knihy.cpress.cz/333-tipu-a-triku-pro-seo.html, tie sú celkom fajn.
Jak se díváte na nofollow odkazy? Vychvalujete odkazy z Wikipedie, ale ty jsou nofollow 🙂
Na toto Ti posielam super článok : https://moz.com/blog/the-hidden-power-of-nofollow-links . Prečítaj si hlavne ten prvý komentár. Je dôležité si uvedomiť, že nie je „nofollow“ ako „nofollow“. Ak budeš mať na YouTube, Facebooku, Twitteri a Wikipedii stovky odkazov a zdieľaní, tak verím tomu že Ti to pomôže v organiku. Pritom všetky odkazy sú nofollow. Google posudzuje aj iné faktory webu, nie len toto. Ako sa píše v komentári, „nofollow“ je odporúčanie, nie príkaz 🙂
Paráda, díky 🙂 Já mám stejný názor, ale doposud jsem narážela na polemiky typu „nofollow odkaz je taky odkaz“ ale zatím nikdo neříkal čím může být nofollow prospěšný 🙂
V poslednej dobe som začal robiť aj slovenské projekty a tu je vdaka malému trhu pre mňa fakt dosť problém získavať spätné linky.
Nájdem dajme tomu horko ťažko 30 relevantných webov a po oslovení so žiadosťou o spoluprácu (backlink, pr článok,..) sa neozve nikto.
Tak to neviem, tomu neverím 🙂 Skúste získavať odkazy napríklad z Wikipedie, YouTube alebo iných sociálnych sietí. Prípade pozrite, či o danej téme nepíšu veľké magazíny a skúste pod články komentovať. Myslím si, že vždy sa dá nájsť zaujímavý odkaz.
Dá sa, ale je to o dosť časovo náročnejšie ako pri anglicky písaných weboch.
Posledne som robil jeden web o strojárine a našiel som jedno relevantné diskuzné fórum a tri stránky ochotné riešiť linky.
Za ten čas čo som s tým strávil by som mal tých linkov na EN weboch rádovo viac.
Zas na druhú stranu je aj menšia konkurencia v SE, takže sa tam dá pretlačiť aj s tým minimom linkov.
Nejlepší linkbuilding je takový, který se nedělá za účelem získání odkazu, ale za účelem poradit a odborně informovat. Dám příklad: Jsem prodejce audio techniky (hypoteticky), mám eshop a vím o audio technice první i poslední. Rozhodnu se tedy, že budu psát blog o audio technice. Najdu si několik diskuzních fór, FB fan stránek, podobných blogů a třeba nějaký tematický Youtube kanál. Budu psát příspěvky na fóra, FB stránky, radit dotazujícím a občas se jen letmo zmíním o nějakém svém článku na blogu, nebo vložím video, které jsem natočil jako audio recenzi. Výsledek bude takový, že pokud svému oboru opravdu rozumím a dávám srozumitelné rady, dotazující mě začnou brát jako odborníka na dané téma. Předpokladem je i dobře konverzní blog s vazbou na eshop. Jakmile budou v budoucnu chtít koupit nějakou audio techniku, obrátí se na mě a můj eshop. Nevýhodu to má v tom, že to stojí obrovské úsilí, mnoho času a někdy i pevných nervů, pokud narazíte na odborníka s trochu odlišným názorem 🙂
Těším se na článek o získávání konkrétních odkazů, rád se nechám inspirovat 🙂
Petře, měříš nějak návratnost například těch 300 EUR do zpětného odkazu? Dokážeš říct, jak rychle se ti zhruba vrátí? V čem je to pro tebe lepší investice, než to dát do PPC nebo je proinvestovat svým časem do budování komunity na soc. sítích apod? Díky!
Ahoj Pavel, super otázka ale ťažká odpoveď 😀
Na 100% SEO ani linkbuilding nikdy nezmeriaš. Môžeš sa ale zamerať na pár KPI a trendy.. pozerám v Search Console ako sa zobrazujem na dané kľúčové slovo napríklad, cez ktoré landing page mi ide návštevnosť (sú to tie, ktoré som podporil odkazom?) a ako rastie organická návštevnosť celkovo (to je pre mňa najdôležitejšie). Plus z niektorých odkazov mi chodia ľudia, čo je asi to najlepšie čo sa Ti pri linkbuildingu môže stať a vtedy sa to dá zmerať jednoducho. Ale že by som to porovnával s PPC alebo sociálnymi sieťami, to nie.
Díky za článek. Co se týče odkazů získaných na kvalitní obsah, získáváš je svépomocí, nebo outsourcuješ? Používáš nějaké nástroje pro hledání diskusních vláken a evidaci získaných odkazů, třeba SEMOR?
Ahoj Marek!
Linkbuilding zatiaľ robím sám, teraz zaúčam jedného redaktora, ktorý by mi s tým pomohol. Doteraz som to ale neoutsourcoval. SEMOR nepoznám, používam iba nástroje na zistenie odkazov vedúcich na konkurenciu ako napríklad Ahrefs.
Je ale pravda, že nie som žiadný linkbuilder na plný úväzok 🙂
Môžem v tomto bode tiež odporučiť nejaký dobrý zadarmo backlink nástroj, ktorý každý návštevník môže využívať aj bez registrácie alebo registrácie: http://www.backlink-tool.org.
Rozsah dát je podobný tomu, ktorý ako Majestic.
Mne sa najviac osvedcilo budovanie spatnych odkazov cez vymenu odkazov. Skutocne oslovit realne weby. Z 30 ze sa neozve nikto je kravina. Ak mas co ponuknut, tak minimalne 10 ludi si so mnou odkaz vymeni vzdy.
Komentare vo forach mi takmer vobec nepomahaju. Iba minimalne. Cas je ale drahy, radsej ho investujem napr. do kvalitneho obsahu.
Ahoj Peter, dlouho sleduji tvůj blog. Měl bych takovou otázku. Kolik zhruba nasbíráš zpětných odkazů na web a jak dlouho trvá, než začneš pozorovat nějaké rostoucí změny v GA? Chápu, že každý obor je jiný – záleží na konkurenci, na kvalitě odkazu a na spoustě dalších faktorů. Spíš mě to zajímá tak orientačně, kdyby si měl vzít třeba 2-3 své projekty a provnat je.
Moc díky za odpověď.
Ahoj Marek, diky moc za spravu. Nooo vies co tak zhruba 5-25 mesačne. Je to veľký odhad, ale asi tak nejako. Zmeny v GA, to sa nedá povedať. Proste mojím cieľom je zvyšovanie návštevnosti na najkonverznejšie podstránky a to ide pomaly a postupne.. ak robíš dobrý obsah a do toho pridávaš linkbuilding, na 99% návštevnosť bude rásť.
Ahoj Peter. Tvoj blog čítam už dlhšiu dobu a naozaj som sa dozvedel, množstvo vecí o ktorých som netušil. Mal by som otázku , či by si vedel poradiť ako robiť linkbuilding na eshop konkrétne moderné oblečenie, lebo určite je to iné ako robiť LB napr na magazín kde je množstvo obsahu a vieš napísať dostatočné dlhý článok s množstvom slov a ako som videl niekde na grafu ktorý si publikoval tak by to malo byť 2000 -3000 slov /článok. Ďakujem moc za odpoveď
Ahoj Miso, tento komentar som akosi prehliadol, prepac 🙂 Ja by som to spravil tak, ze by som dal ako sucast e-shopu blog a na ten by som odkazoval. Ale aj na e-shop sa da odkazovat, hlavne z FB alebo roznych for (Modrykonik a podobne). Ale jasne, asi to bude chciet inu strategiu, to mas pravdu. Blogom nic neskazis, dali by sa tam dat lifestylove temy (napriklad 11 typov oblecenia pre modernych muzov) a to prelinkovat s konkretnymi produktami na e-shope.
Ahoj, díky za tipy, které nestárnou…