Možno niektorí čitatelia blogu vedia, že pracujeme na novom doplnku stravy, ktorý budeme predávať pod vlastnou značkou.
Pôjde o produkt zložený zo zelených superpotravín a verím, že to bude super vec (a ďalšia zaujímava kampaň pre affiliatesit.cz).
Dnes sa s vami podelím o moju skúsenosť s 99designs.com.
99designs.com je zahraničný portál, ktorý spája grafických designérov so zadávateľmi. Funguje na princípe súťaženia, pričom sa vypíše súťaž (napríklad na logo), do ktorej grafickí designeri vkladajú svoje návrhy. Ten design, ktorý sa zadávateľovi páči najviac, tak súťaž vyhrá a dostane peniaze.
V Čechách funguje na podobnom princípe portál Topdesigner.cz.
Ako prebiehala súťaž na nové logo na 99designs.com ?
1. Brief
Po registrácií na 99designs.com si vyberiete, čo presne vás zaujíma. My sme zvolili design loga, bez nejakej corporate identity alebo webstránky. Cena začína na 299 dolárov.
Následuje tzv. brief. V ňom popíšete všetko, čo chcete, aby logo vyjadrovalo.
My sme tam po určitom prieskume (konkurencie a cieľovej skupiny) zadali následovné :
- Názov a slogan : „blendea“ so sloganom „Premium Superfood Blends“ (boli námietky, prečo anglický slogan. Produkt chceme predávať aj v zahraničí, tak preto 🙂 )
- Čo má logo vyjadrovať : zdravie, BIO, jednoduchosť
- Aké má logo byť : jednoduché, so zapamätateľným symbolom, maximálne 2 farby, minimalistické
- Farby : zelená, hnedá, prípadne oranžová. Farby zdravia, pôdy, prírody.
- Persóna : 30 ročná žena, ktorá má nadpriemerný plat, nemá deti a udržuje sa fit. Produkt bude užívať každé ráno pred tým ako pôjde do práce, čím získa viac energie a doplní potrebné minerály.
- Postavenie oproti konkurencii : pôjde o drahší produkt s kvalitným zložením
Ďalej vyberiete štýl, logá ktoré sa vám páčia a priložíte príklady konkurencie :
Musím povedať, že brief má 99designs vymyslený parádne.
2. Výber varianty a prípadných extra služieb
Vyberiete si balík (package) o ktorý máte záujem. Ide vlastne o výšku ceny pre víťaza.
Rozhodovali sme sa medzi 799 dolárovým balíkom a 499 dolárovým. Nakoniec sme zvolili 499 dolárový, ale asi by som odporúčal skôr ten vyšší, aby ste prilákali viac kvalitných designérov.
Tiež sa dá zvoliť, či chcete, aby ostatní designeri videli konkurenčné návrhy (to nám nevadilo), či potrebujete, aby bola súťaž anonymná (napríklad kvôli konkurencii) alebo môžete súťaž urýchliť.
Štandartne trvá súťaž 7 dní. Za malý poplatok môžete získať návrh pokojne aj za 24 hodín.
Súčasťou balíka je aj promovanie vašej súťaže na Twitteri, Facebooku, blogu alebo newsletteri.
Zvolili sme si tzv. Power Pack za 99 dolárov, pričom naša súťaž bude zvýraznená, napíšu o nej na blogu a bude vyššie medzi ostatnými designami. Prišlo nám to ako dobrý deal 🙂
3. Súťaž
Súťaž prebieha 7 dní, počas ktorých vám designéri vkladajú návrhy a vy sa k nim vyjadrujete.
Boli sme prekvapení, že už o pár hodín bolo v súťaži pár návrhov.
Čo nás ale trochu nemilo prekvapilo bola kvalita – prvé designy boli príšerné. Písmená ďaleko od seba, zvláštne symboly (napríklad marihuanový list), 3-4 farby v jednom logu..
Začali sme sa obávať, že pôjde znovu o vyhodené peniaze.
V tom som trochu začal zisťovať garanciu vrátenia peňazí od 99designs a zistil som, že zaplatíme za logo, iba ak vyberieme víťaza. Toto je veľká výhoda, keby boli všetky logá hrozné, tak sa nezvolí víťaz a nás to nebude stáť ani korunu!
Asi trochu nefér voči grafikom, ale čo už.
Celkovo sme za 7 dní obdržali 162 designov od 47 designérov :
To už je pekné číslo. Za 500 dolárov mi to príde ako veľmi dobrý deal.
Našťastie bola kvalita niektorých designérov oveľa vyššia a my sme vedeli, že si vyberieme!
4. Ukončenie súťaže a výber 6tich postupujúcich
Súťaž na 99designs.com má dve kolá, pričom do druhého postúpi 6 najlepších designérov. Máte na to asi 4 dni (nepamätám si presne). Ak po štyroch dňoch nikoho nevyberiete, portál vašu súťaž pozastaví a musíte kontaktovať podporu. Áno, nám sa to stalo 🙂
Nakoniec sme si spolu s bratom a kamarátmi vybrali 6 designov, ktoré sa nám páčili najviac a poslali ich do druhého kola.
5. Druhé kolo a výber najlepšieho
V druhom kole už ide do tuhého a treba zvoliť to najlepšie logo 🙂
Nechceli sme sa spoliehať iba na náš názor, tak nás zaujímal názor ľudí.
Rozhodol som sa opýtať na názor v dvoch rôznych Facebookových skupinách, Učíme sa podnikať a RAW FOOD CZ & SK. Prvú skupinu som zvolil kvôli tomu, že je v nej veľa šikovných podnikateľov ale aj grafikov, prípadne expertov na brand. Druhú skupinu som vybral kvôli tomu, že to je cieľová skupina tohto produktu.
Na názor som sa opýtal v piatok ráno, ale taký záujem som fakt nečakal.
V jednej skupine sme mali viac ako 500!!! komentárov :
A v druhej viac ako 300!!!.
Skoro 1 000 názorov sme dostali za necelé 3 dni. To je iba ukážka toho, že aj Facebook dokáže byť silný nástroj pre prieskum trhu. Využite to!
Výsledky prieskumu dopadli nasledovne :
FB skupina RAW FOOD CZ & SK vybrala logo 3 a 1+6 (rovnaké logo, iná farba). Celkovo sme dostali 618 odpovedí (niektorí hlasovali za viac variánt).
FB skupina Učíme sa podnikať vybrala logo číslo 3. Celkovo sme dostali 369 odpovedí (niektorí hlasovali za viac variánt).
Veľmi nápomocné pre nás boli aj názory ľudí. Veľa z nich hlasovali za logo číslo 6 s tým, že by malo mať farby loga číslo 5.
Nechceli sme sa na 100 % riadiť výsledkami, skôr sme potrebovali zistiť, čo sa páči ostatným. S tým sme pracovali ďalej.
ANKETA
Súčasťou tohto procesu je aj vytvorenie ankety (tzv. Poll) pomocou ktorej môžu ľudia hlasovať za najlepší design. Nabudúce vložím do FB skupín priamo túto anketu, aby sme to potom nemuseli pracne počítať 🙂
Anketa je spravená veľmi pekne, dá sa hodnotiť, nechať komentár. Všetko máte prehľadne vo výsledkoch :
Tento nami upravený design loga nakoniec vyhral v ankete, ale počet hlasov nebol dostatočný na to, aby to bolo štatisticky správne 🙂 Anketu sme spustili príliš neskoro.
Vybrali sme ho za víťazný.
6. Víťaz a komunikácia s ním
Páčilo sa nám, že designéri super reagovali na naše pripomienky. Ak sme mali určité požiadavky na zmenu alebo úpravu, nebol to pre nich žiadny problém.
Víťazné logo nakoniec vyzerá takto (s tým, že ešte uvidíme, či tam použijeme ten slogan) :
Čo sa nám páčilo a čo nepáčilo na 99designs.com ?
Klady :
- veľa designérov
- dobrý pomer cena/kvalita
- super proces (brief, 1. kolo, 2. kolo..)
- parádna podpora (chceli sme predĺžiť súťaž o 24 hodín – nebol problém!)
- vymakaná užívateľská prívetivosť (takto by mal vyzerať web v 21. storočí)
- parádne vychytávky (napríklad anketa, zdieľanie súťaže na FB atd.)
- garancia, že platíte, iba ak sa vám logo páči
Zápory :
- pár slabých designérov
Záver – odporučil by som 99designs.com?
Kričím – ÁNO!!!
Fakt výborná skúsenosť, ktorá ma bavila.
Ak rozmýšlate o logu (alebo inej grafike) a máte na to rozpočet, určite vyskúšajte 99designs.com.
Tak čo, páči sa vám finálne logo alebo je hrozné, nepraktické a pripomína husľový kľúč? 😀 😀 😀
No ale urcita podobnost tu videt je Peter, nebo ne? 😉
https://dl.dropboxusercontent.com/u/92906870/Blendea.jpg
Pokud ma vsak produkt vyvolavat v jeho uzivatelich i harmonii, pak je tu ta podobnost rozhodne na miste! …a mozna bych tam v tomto pripade protahnul i ten ocasek az dolu 🙂
Kazdopadne dikes za sdileni zkusenosti s 99design.com, hodi se.
Jasne, ved ja suhlasim :))) Mne sa pacilo prirovnanie v jednej skupine, ze ak to ma hrat na chutove pohariky, tak to je v poriadku 🙂
Peter super článok, díky za inšpiráciu, sám som presne problém s redesignom loga riešil asi pol roka dozadu a bolo to fiasko, takže ešte raz díky. A čo sa týka výberu tak určite 3ka.
Diky 🙂
Výborný článok Peťo!
Vďaka za zdieľanie skúseností, rád a tipov. Logo fajn, osobne sa mi páčili práve č.6 a č.3. Prajem nech sa produktu darí a nech jeho uvedenie na trh splní vaše očakávania 😉
Ďakujem 🙂
Nazdar, neviem ci som velmi kriticky, ale za tie peniaze tie navrhy nie su nic moc, logo v podobnej kvalite sme zohnali za 40usd cez fiverr. Btw ako to maju osetrene ze si das zaslat navrhy, potom nikoho nevyberies a to co sa ti paci si tu das niekomu prekreslit za par eur?
Nie si kritický, je to tvoj názor 🙂 Áno, toto sme aj my rozmýšlali, že ako to majú vyriešené. Asi nijak. Podľa mňa to ale veľa ľudí nerobí..ale neviem no..
http://www.businessinsider.com/hp-enterprises-symobilic-new-logo-2015-6
Vies kolko HP vycalovalo za toto nove logo? 250k $ 🙂 Jo, aj moj prvy obrazok v skolke bol obdlznik ale cervenou pastelkou. Ale ak mam byt uprimny, povodne som kreslil kruh…
Zaujímavý postup, určite inšpiratívne. Celko by ma zaujímali dôvody, prečo si si vybral práve kategóriu suplementov, ktoré bývajú štandardne považované za príliš veľké sústo (hlavne pre nováčika_ obrovská konkurencia a pod.). Samozrejme, je tam obrovský potenciál, možnosť stoviek predajov denne, ale aj tak….
Nie, nie, to sme sa nepochopili 🙂 My s blendeou (pravdepodobne) na Amazon nepojdeme, to je uplne iny projekt. Na Amazon chceme ist s niečím iným..tento doplnok stravy budeme predávať v ČR a na Slovensku.
Super clanok Peter. Mne osobne pride dat 500e za jedine logo strasne vela. Trochu paradoxne, kedze sam som designer. Ale pokial to firemny budget dovoluje, preco nie 🙂
Jasne no, tak ide o rozpočet. Ono ked dame 10-15 tisic euro za ostatne veci, tak tych 500 euro sa strati. Plus, logo je velmi dolezite ako sucast brandu..
Petře, jsem rád, že vyhrálo logo, pro které jsem sám hlasoval – dobrý volba :D. A přeji, ať se s novým logem daří i produktu…
Diky moc 🙂
Díky, fajn zkušenost. Ten 99designs mě láká zkusit. Za logo se mi zdá ta částka moc, ale zadám tam design mobilní appky.
Ďakujem Adam. My sme dali za logo podobnú čiastku aj v minulosti jednému grafikovi. Ono pri nových produktoch je logo mega dôležité, pretože je vlastne úplne všade (web, krabička, reklamy..). A keď budeme investovať dosť vysoké čiastky za nákup tovaru a marketing, tak tá investícia do loga je primeraná si myslím.
Skvelý článok, držím palce s uvedením na trh.:-)