UPDATE k 24.08.2016: Výživovo.sk za posledných 30 dní vygenerovalo takmer 600 euro na províziach. 70% spravili konverzie z objednávkového formulára pre Svet zdravia a 30% konverzie z iných kampaní (predovšetkým Nu3ition, Zelený-život.sk a prodetox).
Organická návštevnosť stále stúpa a za posledný rok som sa dostal až k 10 000 návštev mesačne :
Aspoň vidíte, že ak sa spojí kvalitný obsah s linkbuildingom, organická návštevnosť musí rásť. Určite by to mohlo byť aj lepšie, ak by som na tom makal ešte viac.
Dnes som si pre vás pripravil zaujímavú techniku monetizácie pomocou FB retargetingu. Táto technika sa zíde každému internetovému podnikateľovi, nie iba pre affiláka.
Čo je retargeting a ako funguje?
Retargeting je cielenie reklamy na ľudí, ktorí už boli na našom webe. Funguje to na princípe tzv. cookies, ktoré sa uložia návštevníkovi do počítača a reklamný systém im následne dokáže ukázať reklamu.
Takže ak niekto pôjde na článok na webe Výživovo.sk, ja mu potom viem ukázať reklamu, ktorá by ho mohla zaujímať.
Osobne považujem remarketingovú reklamu za najvýkonnejšiu platenú reklamu vôbec.
Poďme sa pozrieť, ako funguje v praxi.
NÁVOD Facebook retargeting, ktorý bude generovať konverzie
1. Na web vložíme FB pixel
Aby nám retargeting na Facebooku fungoval, na webe musíme mať špeciálny pixel, ktorý bude zaznamenávať návštevy na webe a následne im ukazovať reklamy.
Ja používam Business Manager priamo od FB. Do tohto managera sa môžete zaregistrovať tu cez osobný profil. Je to lepšie, než spravovať reklamy priamo v rozhraní FB, aj keď to má ešte pár chybičiek krásy.
Tu prejdete na Audiences a zvolíte Create Audience a následne vytvoríte Custom Audience.
Následne si zvolíte Website traffic :
Vytvoríte si Audience (napríklad takto) :
Publikum (Audience) pomenujete a zvolíte za akých okolností ho má rátať.
Ja cielim na ľudí, ktorí boli na mojom webe Výživovo.sk na podstránke so smoothie.
Keď si toto publikum vytvoríte, musíte chvíľu počkať, kým sa tam nazbierajú ľudia.
2. Pripravíme si landing page
V čom je remarketing od Facebooku taký silný?
Cielite na ľudí, ktorí sa už aktívne zaujímajú o danú tému. Takže necielite na ženy, ktoré majú 35 rokov a v záľubách „fitness“ a stránku „topky.sk“ (príklad cielenia na FB).
Cielite na ľudí, ktorí sa aktívne zaujímajú o obsah, ktorý na vašom webe máte.
Ja mám na webe recepty so smoothie. Jeden z nich môžete nájsť napríklad tu : http://www.vyzivovo.sk/recept-malinove-smoothie-zrychlenie-metabolizmu/
Recepty na smoothie sú super, pretože ľudia ich radi zdieľajú a ide o zaujímavý obsah pre návštevníkov. Problém však je, že sú veľmi ťažko monetizovateľné.
Keď si chce niekto doma spraviť smoothie, tak nechce ísť k výživovému poradcovi. Preto im musíme ponúknuť niečo, o čo budú mať záujem.
Vtedy som iba náhodou narazil na kampaň pre e-book smoothiekniha.sk. Napísal mi o nej Michal Dedinský, ktorý má marketing produktu na starosti. Myslím si, že takýto e-book je pre ľudí úplne parádny.
Zaregistroval som sa do ich affiliate programu a o e-booku som napísal podrobnú recenziu : http://www.vyzivovo.sk/recenzia-smoothie-kniha/
- v recenzii som zhrnul, o čom tento e-book je
- dal som tam veľa obrázkov, ktoré som smeroval na e-book
- dal som tam tlačítka s mojím affiliate ID
- spomenul som bonusy, ktoré môžu motivovať k nákupu
Táto recenzia nám bude slúžiť ako landing page pre kampaň.
TIP: Ak chcete platenú návštevnosť z Facebooku skutočne naplno využiť, spravte jednoduchú landing page. Táto recenzia je podľa môjho názoru priveľmi zložitá a pre veľa ľudí neprehľadná. Ak by som mal čas, urobím jednoduchú stránku s pár CTA-čkami a vybavené.
3. Vytvoríme kampaň
Teraz spravíme kampaň na Facebooku, ktorá bude na našu recenziu smerovať.
Dáme Add New (aspoň v Business Managerovi) a kampaň si nastavíme.
Nejde o nič zložité, pretože už máme jasné cielenie. Spravíme pár reklám, cielenie nastavíme na už vytvorené publikum ľudí, ktorí boli na podstránkach webu so smoothie a kampaň spustíme.
Teraz sme vytvorili reklamy, ktoré cielia na návštevníkov so záujmom o smoothie recepty.
4. Čakáme na výsledky
Remarketing má jednú malú nevýhodu a tou je tá, že publikum je väčšinou veľmi malé. Môže byť veľké v prípade veľkých webov, ale väčšinou sa jedná o stovky až tisícky ľudí.
Moje publikum má 200 ľudí, na ktoré reklama cieli.
Toto publikum je ale veľmi špecifické, takže bude oveľa viac konverznejšie ako keby sme cielili na všetkých návštevníkov webu Výživovo.
Prvú konverziu e-booku smoothiekniha.sk som mal pár hodín po spustení kampane :
Veľa konverzií z kampane neočakávam, pretože návštevnosť na receptoch so smoothie nie je vysoká.
STRATÉGIA PRE VÁS : Obsahový magazín + ( FB retargeting * konverzná Landing page ) = €€€€
Ako vidíte, aj takto sa dá monetizovať návštevnosť z magazínov.
Aby som vás ešte viac nakopol, predstavím zaujímavú stratégiu, ktorá je vhodná hlavne pre obsahové magazíny s väčším trafficom. Použijem web Výživovo.sk ako príklad.
1. Pôjdete do Google Analytics a zistíte, cez ktoré landing pages (vstupné stránky) vám chodí najviac ľudí
2. Z najnavštevovanejších 10 podstránok si vyberiete tie, na ktoré by sa dala cieliť FB retargetingová reklama. V prípade Výživova by to boli návštevníci, ktorých zaujímajú bielkoviny v strave a detox.
3. Vytvoríte rôzne publiká na Facebooku pomocou Custom Audiences. Ja vytvorím 2 publiká – návštevníci, ktorí sa zaujímajú o bielkoviny a o detox. Uvedomte si, že to sú ľudia, ktorí už aktívne hľadajú informácie o týchto témach.
4. Pripravíte si landing pages pre FB kampaň. Prípadne to môžete smerovať na článok (napríklad recenziu), ale landing page bude fungovať lepšie (viem si predstaviť porovnanie prípravkov, ako je napríklad toto).
5. Vytvoríte kampane na Facebooku a otestujete ich. Niektoré budú možno stratové, vy sa snažíte nájsť tie ziskové. Tie budete následne testovať a optimalizovať.
6. Tešíte sa, ak vám niektoré kampane budú fungovať a zarábať
ZÁVER
Facebook retargeting je vynikajúca strátégia pre rôzne typy webov. Sám ju využívam pre niektoré moje projekty a ROI z kampaní je veľa krát oveľa vyšší, než v prípade klasickej PPC reklamy cielenej na záujmy.
Využívate tento typ reklamy pre svoje projekty? Ako vám funguje?
Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.
- 23. časť - Facebook retargeting : kompletný návod
- 22. časť - Landing page : analýza použiteľnosti
- 21. časť - Landing page : čo by na nej nemalo chýbať?
- 20. časť - Google AdWords : nastavenie a stratégia
- 19. časť - Zvyšujeme zisk pomocou nových affiliate kampaní
- 18. časť - CASE STUDY: stratégia pre získanie 500 e-mailov za 30 dní
- 17. časť - ROZHOVOR: analýza e-mailovej stratégie špecialistom
- 16. časť - E-mailový marketing : stratégia a automatizácia
- 15. časť - Začíname s e-mailovým marketingom
- 14. časť - Linkbuilding II : konkrétne spätné odkazy, ktoré som získal
- 13. časť - Linkbuilding : začíname získavať spätné odkazy
- 12. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke III
- 11. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke II
- 10. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke I
- 9. časť - Ako sa darí projektu 2 mesiace po spustení?
- 8. časť - Meranie konverzií a vyhodnocovanie kampaní
- 7. časť - Checklist - na čo nezabudnúť pred spustením webu?
- 6. časť - WordPress šablóna alebo grafika na mieru?
- 5. časť - 7 dôležitých prvkov pre Váš web
- 4. časť - 10 základných WordPress pluginov
- 3. časť - Doména, hosting a WordPress
- 2. časť - Analýza kľúčových slov
- 1. časť - Hľadáme affiliate kampaň
Super informace, až se můj affil. rozjede a budou relevantní návštěvy, určitě ten retargeting zkusím. Díky.
Pekný článok, ďakujem veľmi pekne. A otázočka k zvýraznenému boxíku – provízie 600 eur za posledných 30 dní pri cca akých nákladoch?
Ťažko povedať, pretože SEO ma stojí dosť. Ale za PPC to je asi 180 euro. Žiadna hitparáda to nie je, klamať ti nebudem 😀
Ahoj Peter. Aké náklady ohľadne SEO máš na mysli? Niekomu za to platíš? alebo čo si tým myslel. Aké náklady na čo konkrétne to zahrna? Díky
Obsah, linkbuilding atď. 🙂
Tak SEO nie je zadarmo, plati sa za clanky, za ludi a za linkbuilding.
To je super, vidiet informacie, ktore vidim len na zahranicnych weboch. To, co pises, je velmi podrobne, prakticke a uzitocne.
Inak, vzdy som sa cudoval, preco v niektorych tutorialoch mazu FB pixely. Je jednoduche si ho zistit. V podstate je to verejna informacia. Tvoj pixel konci 325 (nejdem uvadzat cely, kedze ho nechces uvadzat ani ty). Je nieco, co mi unika?
V tomto prípade som sa snažil zakryť názov účtu, ktorý predstavuje jeden z mojích projektov. Dúfam, že ten sa zistiť nedá 😀 Inak som nevedel, že ten FB pixel sa dá dohľadať, dobré vedieť 🙂
FB pixel helper. Normalne sluzi na spravne nastavenie pixelu na tvojej stranke, ale najde pixel vsade kde je. (na FB pixel helper treba chrome. Je to jedno z jeho rozsireni.)
Uz som sa potesil, ze si vyhladam pixely na konkurecnych strankach a zacnem cielit fb reklamu 🙂 Bohuzial to nepojde 🙂
mas skusenosti ako robit retargeting pre produkty na eshope? ak si navstevnik pozrie urcity produkt a neobjedna si ho, tak potom mu na FB zobrazím reklamu na neho, ako na to?
Peto, uplne rovnako 🙂 Proste si len definujes publikum, na ktore chces cielit. Tu je o tom pekny clanok : https://woocommerce.com/2015/06/facebook-remarketing-ecommerce/
OPRAVA : tak pre e-shop je lepší dynamický remarketing (http://www.lukask.cz/dynamicky-remarketing-facebook/), ospravedlňujem sa za nesprávnu info 🙂
No ak máš veľa produktov už nad 30 tak je efektívnejšie použiť dynamický remarketing nie? To by sa mu neoplatilo robiť publiká takto ručne na každý produkt. To kde je tá „hranica“ kedy prejsť na dynamický remarketing nie je „daná“ ale tak… čo povieš Peter Chodelka?
Jasneee, máš pravdu 🙂 Asi som bol opitý, keď som to písal, v prípade e-shopu určite je lepší dynamický remarketing. Ďakujem za opravu 🙂
Pozor, neplést retargeting a remarketing
Skús byť trochu konkrétnejší. Pretože my sme sa to riešili v skupine pre marketérov na FB a zistili sme, že každý ten termín používa trochu inak.
Super návod Peter. Myslíš, že může fungovat, pokud návštěvníka znovu pošleš na tu samou landing page? Řekněme, že by jsi vytvořil retargeting list na svoji recenzi o té smoothie knize, kdo by nekoupil ten by byl v listu. Reklamy by pak byli znovu na tuto landing page. Logicky má asi větší smysl, poslat uživatele jinam, protože pokud u tebe nic nekoupí, asi nenašel to, co hledal že nadruhou stranu, třeba se jen rozmýšlí a takové připomenutí, není od věci.
Diky! jasne, treba to otestovat. Je pravda, ze taky maly zoznam ludi rychlo „vystrielas“ s reklamami..takze mozno by bolo zaujimave skusit inu ponuku. Tiez chcem vyskusat „lookalike audience“ ze ci by to mohlo fungovat.
Zdravím, budete pokračovat v psaní článků na téma výživovo.sk ? Je velmi zajímavé a inspirativní 🙂
Uz ne. 🙂 Skor budem robit videa: https://zarabajuciweb.sk/clenska-sekcia/ a online kurz, je to lepsie na pochopenie.