Dnes Vám prinášam super rozhovor so známou osobnosťou affiliate marketingu na Slovensku – Števom Polgárim. Tí z Vás, ktorí propagujú kampane v sieti DOGNET, Števa veľmi dobre poznajú.
Je to človek, ktorý sa stará o kampane, o affilákov, o obchodníkov a o výplaty pre partnerov 🙂
V rozhorove sa dozviete, koľko má DOGNET affiliate partnerov, na koľko si prídú tí najlepší a ktoré kampane by ste mali propagovať. Števo tiež prezradí jednu novinku, ktorú pre affilákov chystá.
OTÁZKA: Ahoj Števo. Ďakujem, že si si našiel čas na rozhovor a chcel by som Ťa poprosiť, aby si nám prezradil ako si sa dostal do pozície affiliate managera siete DOGNET. Predpokladám, že na online scéne sa pohybuješ už dlhšie, než posledné 2 roky, mám pravdu?
ODPOVEĎ: V online svete sa pohybujem už približne 10 rokov. Začalo to tvorbou webov cez Frontpage (veteráni ešte vedia, čo to je), neskôr prešiel na PHP Fusion a nakoniec na WordPress. Najprv som riešil rôzne weby s obsahom pre mobilné telefóny – pozadia, free java hry a podobne. Po tom, čo som niekde čítal o AdSense som ho nasadil a tešil sa z klikov za cca. 1 cent.
Neskôr som vyskúšal nové tématické oblasti, hlavne financie a „půjčky“. Pár mesiacov som sa viezol na vlne primitívnej „SEO optimalizácie“ na Sezname, odkiaľ som čerpal tisícky oganických návštev denne. Potom nám túto radosť Seznam zatrhol a tak som to začal robiť už normálne. Začal som nahrádzať AdSense affiliate kampaňami rôznych „půjčkových“ programov.
Medzitým som vyvinul systém na klonovanie textového obsahu a management skill som si vybrúsil v jednej z najväčších online agentúr na Slovensku. Potom som na fejsbúčiku videl, že VISIBILITY hľadá affiliate managera a bolo to. Dohodli sme sa na spolupráci a viac-menej od začiatku som DOGNET postavil ako affiliate platformu pre slovenský trh.
OTÁZKA: Asi veľa ľudí vie, že DOGNET už nepatrí pod Visibility, ale odkúpila ju slovenská Hyperia pod vedením Michala Hradila. Čo očakávaš od tejto spolupráce?
ODPOVEĎ: Spoločnosť VISIBILITY vystúpila zo siete DOGNET na začiatku tohto roka a na miesto nej do Lead Medie, ktorá DOGNET zastrešuje, nastúpila spoločnosť Hyperia. S Mišom sa poznáme už niekoľko rokov, lebo sme paralelne pôsobili ako publisheri vo finančnom segmente. Som rád, že to takto dopadlo, pretože Hyperia bude do DOGNETu dávať nové kampane.
Celkovo je tiež vyjednávacia schopnosť oboch lepšia – DOGNET je imidžovejší produkt a Hyperia je lead gen firma, ktorá robí objemy. Synergia je tam silná. Prečo to teší mňa osobne? Lebo viem, že Hyperia nepostaví DOGNETu priamo konkurenciu (smiech).
OTÁZKA: Čitatelia môjho blogu sú zvyknutí, že tu nájdu články plné čísiel a konkrétnych príkladov, takže tomu sa nevyhneš 🙂 Prezraď nám pár čísiel z dognetu – koľko tam je affiliate partnerov zaregistrovaných? Na aké provízie si prídu najlepší partneri?
ODPOVEĎ: Aktuálne máme cez 700 publisherov. Približne, ako to býva, je cca 20% aktívnych. Nie sú to vysoké čísla, no vzhľadom na situáciu na Slovenskom affiliate trhu je to myslím veľmi slušné. Najlepší majú provízie rádovo v nižších tisíckach EUR mesačne. Ani to nie sú intergalaktické čísla, ale je to dobré. Tlačíme to, publikujeme, robíme osvetu.
OTÁZKA: Čo si myslíš, že robí tých 20% affiliate partnerov lepšie ako ostatní? Prečo sa oni dokážu uživiť a iní nie?
ODPOVEĎ: No, hlavný rozdiel je v tom, že sa affilu venujú a nie „venujú“. Ľudia chcú vidieť výsledky okamžite a ťažko im je niekedy vysvetliť, že musia budovať hodnotutu dlhodo. TIež sa boja investovať. Nejde o milióny a aj napriek tomu to nechcú robiť.
V sieti máme aktuálne 10 bonusov, ktoré dokážu publisherom z investície napríklad 100 € urobiť kľudne aj 300 €. Stačí chcieť, skúšať, vzdelávať sa a nehádzať hneď „flintu do žita“. Sám dobre vieš, aké je to. Nemusí to byť otázka mesiacov. Dá sa to aj za pár hodín, ako sme dokázali v článku NÁVOD: landing page s 35% zhodnotením investície! alebo v článku CASE STUDY: Za 11 hodín som vygeneroval 2 konverzie.Treba chcieť, vypnúť na 4 hodiny Facebook a začať niečo robiť.
OTÁZKA: Skúsme sa trochu pozrieť na kampane v DOGNETE. Ktoré kampane generujú najväčšie obraty?
ODPOVEĎ: Určite Cetelem, kampaň ZEREX, AVON Lady. Zaujímavá je tiež kampaň mBank. Pred pár dňami sme spustili Parfems.sk, od ktorej si veľa sľubujeme. Stabilné výsledky má kampaň Pôžičkomat a lead generation kampaň Naturhouse.
OTÁZKA: V ktorých kampaniach vidíš naopak najväčší potenciál? Predpokladám, že väčšina affilákov sa na Slovensku venuje hlavne pôžičkám, a pritom ostatné odvetvia môžu byť oveľa menej konkurenčné a bude jednoduchšie sa v nich presadiť. Je to tak? Daj nejaký tip 🙂
ODPOVEĎ: Určite by som šiel po segmente zdravia. Kampaní je dosť, sú tam lacné PPC reklamy a malá konkurencia v SERP. Stačí písať články a budovať obsah. Tiež sa dá pri tomto segmente zapojiť komunita, ktorá vie tvoriť komentáre. Stačí doména, WordPress, obsah a nasadiť PPC reklamy. Tiež vieme pre niektoré kampane poslať aj vzorky na recenziu. Stačí sa ozvať.
OTÁZKA: Prečo si myslíš, že je situácia s affiliate marketingom na Slovensku taká mizerná? Porovnám to s Českou republikou, kde je oveľa viac affiliate sietí, programov a predovšetkým schopných affilákov. Čím to môže byť?
ODPOVEĎ: Na Slovensku hlavne chýbajú publisheri. V ČR je 2x taký trh ako u nás. Tiež je u nás úplne iná situácia na mediálnom trhu, kde 70% online priestoru drží pár veľkých hráčov. Oni si zubami nechtami držia model CPT, ktorý je viac podobný televízii ako výkonnostnému marketingu. A samozrejme, viac im zarába, lebo klient platí za „komunikovanie značky, brandu“ a bla bla bla. Nie za efektivitu.
V ČR tiež veľa publisherov vyrástlo na Sezname a ľahkej optimalizácii. Tak sa naučili v online svete „chodiť“ a vedia robiť objemy. Nemáme tu „strednú vrstvu“ publisherov.
OTÁZKA: Aký očakávaš vývoj affiliate marketingu na Slovensku? Myslíš si, že sa tu konečne ten trh rozhýbe?
ODPOVEĎ: Trh sa rozhýbe, keď sa veľkí inzerenti uvedomia a presunú financie z CPM do CPA. Stačilo by 20-30%. Na to treba ale snahu a vynechať z procesu mediálneho nákupu „pozornosti“ v podobe dovoleniek a bonusov pre marketingových šéfov inzerentov, od medií.
OTÁZKA: Skúsme sa na to pozrieť aj z tej druhej stránky – z pohľadu inzerentov (firiem, ktoré majú v dognete kampane). Ako veľké firmy reagujú na affiliate marketing? Vedia o čo ide? Majú o kampane v sieti záujem?
ODPOVEĎ: Affiliate kampane a hlavne odmeňovanie CPA sú väčšinou novinka. Problém je však celkové zlé nastavenie. Affiliate a CPA poskytuje 100% ochranu nákladov inzerenta. Presne vie, za čo platí, a potom sa mu „nepáči“ platiť za kampaň adekvátne. Zároveň však nemá problém dať za pár tisíc € polepiť rozbitý autobus MHD v Bratislave. Logiku za tým hľadajme ťažko. Zoberme si príklad za všetky drobné.
Máme 10 000 € a inzerenta, ktorý chce zbierať leady (dopyty). Napríklad banka a produkt pôžičky. Čo spraví? :
- Môže dať polepiť autobus v BA, kde stojí len polepenie 4 000 € a potom sa môže autobus premávať po Bratislave cca 2-3 mesiace za zvyšných 6 000 €. Koľko návštev vďaka tomu získa? 1 000? Ok, jeden lead by ich v tom prípade a pri konverznom pomere 10% vyšiel na 100 €.
- Zakúpi klasické bannerové plochy na veľkých médiach. Dá 10 € za CPM, teda získa neuveriteľných 1 000 000 zobrazení. Dajme tomu, že bannery majú veľmi optimistickú click-rate 0,3% a ich web má extrémne vysoký konverzný pomer 10%. Koľko stojí jeden lead? Získajú 3000 návštev a z toho 300 leadov. Jeden lead teda za 33 €.
- Môže si tiež kúpiť na mesiac 7 bigboardov v Bratislave. Koľko návštev to bude? Dajme tomu 500. Leadov? 50. Cena za lead? 200 €.
- A napokon rozmýšľa nad affiliate kampaňou. Koľko ponúkne za lead? 5 €? Koľko ich chce za 10 000 €? Áno, počítate správne. 2 000 leadov.
Vidíte chybu? Áno, pri affiliate sa až tak nekomunikuje značka a bla bla bla … bla … bla bla. Pozerajme však na výkon!
OTÁZKA: Aké sú ciele DOGNETu na najbližšie 2 roky?
ODPOVEĎ: Chceme stabilizovať Slovensko a spustiť viac českých kampaní. Tiež pripravujeme, tak isto ako aj ty, vzdelávací kurz pre affiliate partnerov.
OTÁZKA: To je zaujímavé, nechceš o tomto kurze povedať viac?
ODPOVEĎ: Kurz pripravujeme pre začínajúcich publisherov (partnerov). Bude to veľmi podobné, ako tvoje články, no v kurzovej forme. Všetko bude samozrejme zadarmo, nie len pre publisherov siete DOGNET. Nakoniec z toho možno urobíme aj e-book. Uvidíme.
OTÁZKA: Je niečo, čo by si odkázal začínajúcim affilákom?
ODPOVEĎ: Nebojte sa a investujte pár EURO do svojho affiliate projektu. Materiálov ako na to už aj na Slovensku existuje veľa. Treba len vystúpiť z komfortnej zóny. Dovolím si tvrdiť, že aj začiatočník sa napríklad za 3 mesiace vie dostať na pár stoviek EURO mesačne. Bude si to však vyžadovať obetovať pár hodín duchapných konverzácií na Facebooku a vynechať niekoľko častí Top Gearu alebo Nákupných maniačok. Tiež možno bude treba vynechať tri – štyri alkoholické piatky v krčme, kde tých 100 € na počiatočnú investíciu určite ušetríte.
Týmto Števovi ďakujem za rozhovor, a predovšetkým za vynikajúcu prácu, ktorú pre slovenský affiliate trh robí.
Ak chcete Števa kontaktovať, neváhajte mu napísať na polgari@leadmedia.sk.
Zdravim, (mozno trosku specificka otazka) neplanuje sa na SK affilate kampan na alternativne dodavatele elektriny, plynu? V CZ take bezia/bezali…
Na Slovensku, na rozdiel od ČR, su ceny energii regulovane. Teda alternativny dodavatel vie zaplatit minimalnu sumu ako proviziu. Jednali sme s viacerymi, no polovica chcela iba B2B segment a druha polovica vedela dat za predaj (ano predaj, nie lead) maximalne do 10€. Na to sme nemohli pristupit 🙂
Chystame ale kampan RWEgas s celkom priemnym pricingom 😉
systém na klonovanie textového obsahu … toto chcem aj ja, nepošleš?
Je to uz stare 🙂
Začiatočník s novým projektom(?) za 3 mesiace pár stovák € z affiliate? To asi bolo myslené pri (rozumnom) využívaní PPC, však?
CPM – platenie za 1000 zobrazení, ak sa nemýlim.. Mohol by mi tu niekto prosím Vás polopatisticky prepočítať, ako sa dostať k cene 33€ za lead zo Števovho príkladu pri banneroch..mne to akosi nevychádza :/
Palo, zisk pár stoviek EURO po niekoľkých mesiacoc skutočne možný je. Treba zo začiatku trochu investovať do PPC a hlavne do webu, ktorý treba vylaďovať.